Binnenland

Chimaybier krijgt er een straf broertje bij

De trappistenbrouwerij Chimay gaat voor het eerst in 55 jaar een nieuw bier brouwen en commercialiseren. “Onze pogingen om de monniken te overtuigen zijn na jaren eindelijk gelukt”, zegt Xavier Pirlot van de Chimay-Group. De Chimay 150 wordt de strafste van alle Chimay-biertjes.

Chimay 150, zo heet de nieuwe boorling in het gamma van Chimay. Het is een stevig blond bier met een alcoholpercentage van 10 procent. “Het bier werd al eens gebrouwen in 2012, voor het 150-jarige bestaan van de brouwerij. 150.000 flessen van driekwart liter werden toen gebotteld. We kregen er enorm goede reacties op, maar de monniken van de abdij zagen het als een eenmalige productie voor een speciale gelegenheid. Ze hebben toen beslist het niet verder te commercialiseren”, vertelt Xavier Pirlot, die de brouwerij aanstuurt.

Eindelijk overstag

De brouwerij van Chimay is een apart bedrijf. Daar zijn het de monniken die grotendeels de lijnen uitzetten. Pirlot: “Gaat de abt niet akkoord, dan gebeurt het niet, hoe frustrerend dat ook kan zijn voor de directie. Ik werk hier al lang, en ik weet hoe de monniken denken. Ik weet dat dit geen normaal bedrijf is. We streven ook naar groei en winst, maar niet om aandeelhouders mee te vergoeden en Ferrari’s te kopen, maar om werkgelegenheid te creëren en sociale doelen te steunen.”

Uiteindelijk, na lang aandringen, gaan de monniken nu toch overstag voor de Chimay 150. “Als iemand je iets tien keer vraagt, kan je ofwel heel boos worden, ofwel stem je toe. Het is het tweede geworden”, lacht Pirlot.

Weliswaar een foto uit het archief; maar de monniken hebben het nog steeds voor het zeggen

Vijf soorten maar toch telkens anders

Met Chimay Blauw en Rood heeft Chimay al twee donkere bieren in huis. In het blonde assortiment heb je de Tripel en de veel lichtere Chimay Goud. “Die laatste was destijds het tafelbier voor de monniken”, weet Pirlot.

Hoe hij de nieuwkomer zou omschrijven tussen die 4 anderen? “Ongetwijfeld de zwaarste van allemaal, in flesjes van 33 centiliter. Stevig, maar anders dan onze tripel. Frisser. Het drinkt gemakkelijker en is dus wat gevaarlijker”, zegt Pirlot. “Ik neem aroma’s waar van munt, bergamot, limoen en eucalyptus, tinten van rozemarijn en kruidnagel en een vleugje gember.”

Daling

Vorig jaar stroomde uit de ketels van Chimay 174.000 hectoliter bier, 9 procent minder dan het jaar ervoor. Dat is een serieuze daling. De Chimay-Group heeft dus ook de effecten van de pandemie ook gevoeld. De verkoop via retail is gestegen, maar compenseerde de dip in de horeca niet. “Maar alles bij elkaar is het zeker geen drama”, zegt Pirlot. “Chimay zette onder meer de commerciële ploeg op tijdelijke werkloosheid, maar in de productie werd niet aan de bezetting geraakt.”

De Chimay-groep (productie van kaas, drankenhandel, horeca…) stelt 250 mensen te werk, van wie de helft in de brouwerij. De omzet in 2019 bedroeg 51 miljoen euro, de nettowinst 3 miljoen euro. De nieuwe trappist zal vanaf juni te vinden zijn in de horeca en de drankenhandel.