Limburg

Hasselt gaat voor Zone 30

Hasselt gaat volgend jaar overal binnen de grote ring zone 30 invoeren. Dat schrijft Het Belang van Limburg. Enkel de invalswegen blijven voorlopig Zone 50.  Ook in de deelgemeenten komen er zones 30.

Schepen van Mobiliteit, Marc Schepers, klinkt tevreden: “We voeren Zone 30 in om de verkeersveiligheid te verhogen en fietsers en voetgangers op bepaalde plekken meer comfort te geven. De invalswegen vallen buiten dit plan, omdat het gewestwegen zijn en wij daar als stad geen regelgeving kunnen opleggen. Maar ook zij zijn grotendeels al beperkt tot 50 per uur.”

Hasselt voert de zone 30 in, in de woonwijken tussen de grote en de kleine ring, in de verschillende woonkernen binnen de deelgemeenten en in de schoolomgevingen. “Met een tiental schoolomgevingen zijn we klaar, maar ze moeten nog deze legislatuur allemaal verkeersveilig zijn. Per school bekijken we vanuit de dienst mobiliteit, samen met directie en oudercomité welke maatregelen lokaal kunnen genomen worden om de veiligheid te verhogen. Dat kan gaan van stickers tot de invoering van de ‘schoolstraat’ en/of de invoering van een zone 30.”

Zone 30 in 2021

De volgende stap is het invoeren van de zone 30 binnen de grote ring, een operatie die gepland staat voor 2021. “Een zone 30 invoeren beperkt zich niet tot het plaatsen van een bord”, zegt schepen Schepers. “Het is belangrijk dat we ook het wegbeeld aanpassen. De weg moet zo ingericht zijn dat de bestuurder zijn snelheid op een natuurlijke manier bijstelt. Dit kan bijvoorbeeld door het versmallen van de weg. We plannen de opmaak voor de wijken, waar we de mobiliteit en het parkeren willen verbeteren. Dit soort trajecten worden afgerond in de Heilig Hart Wijk en we starten ze binnenkort op in Runkst en in de Catharinawijk.”

Deelgemeentes

De invoering van een zone 30 wordt, in overleg met de buurtbewoners, ook voorzien in de kernen van de Hasseltse deelgemeentes. Vaak zijn het ook uitbreidingen van de zone die al in schoolbuurten aanwezig is. “We werken stap voor stap verder. In Godsheide, Kuringen, Kuringen-Heide en Tuilt hebben we al een goed beeld van waar we heen willen en is de invoering of uitbreiding van zone 30 gepland of gebeurd. Binnenkort start de mobiliteitsanalyse in Kiewit-Heide en Banneux, met het oog op een betere en veiligere circulatie waarin ook de zone 30 als maatregel in het pakket zit.”