Alken

Cristal schuift eigen brouwerijmedewerkers naar voor in nieuwe campagne

Met een keileuk filmpje dat in de nieuwe advertentiecampagne te zien zal zijn, schuift de Alkense brouwerij medewerkers Ellen Mertens en Tom Poncelet naar voor, twee gewone mensen met een mooie taak binnen het bedrijf. De bierbrouwers willen daarmee de kracht van de ploeg onderstrepen.

Geen bekende gezichten maar wel de eigen collega’s, brouwer Ellen Mertens en verpakkingsexpert Tom Poncelet, gaan met de aandacht lopen in de nieuwe advertentiecampagne van Cristal. “Want niemand kan de liefde en passie voor onze Limburgse pilspionier beter uitdragen dan de eigen medewerkers”, steekt woordvoerder Sebastiaan De Meester van wal.
“Wat we brengen is inderdaad geen klassieke bieradvertentie. We willen de kracht van ons gepassioneerd teamwork doorheen de hele brouwerij laten zien. Daarom kiezen we in het filmpje van onze campagne voor verrassende gezichten zoals onze brouwer Ellen en verpakkingsspecialist Tom. We kiezen bewust voor profielen die minder voor de hand liggen omdat de kracht van onze Cristal hem net bevindt in de volledige keten van mensen achter onze pils.”

Verpakkingen

“Ook op onze nieuwe verpakkingen zijn onze gewone medewerkers te zien”, vervolgt Demeester, “zoals magazijnier Jimmy Goossens en cafébaas Ronny Goyvaerts, beter bekend als Flosh. Wij vertrekken vanuit hun passie voor onze pils en daardoor komen we tot een vernieuwende campagne met onverwachte gezichten.”

Vrouwen aan de macht


Binnen het Belgische brouwerswereldje geniet Ellen Mertens enige bekendheid. Al sinds 1995 roert zij immers in de brouwketels. Ellen Mertens: “Als brouwer ben ik het liefst van al bezig met onze ingrediënten zoals hop. Die aandacht voor onze ingrediënten is zeer belangrijk, we zijn namelijk recent gestart met samenwerkingen met lokale boeren. Nog dit jaar wordt Cristal namelijk gebrouwen met 50% Belgische hop
en 20% Belgische gerst.”

Vrouwenstem

Tot slot valt op dat de advertentie volledig wordt verteld door een vrouwenstem. “Ook hier willen we resoluut loskomen van de klassieke reclames waarbij een mannenstem de advertentie inspreekt,” aldus De Meester. “Bier is al zeer lang geen mannenzaak meer. Vrouwen nemen bij ons zeer verschillende en belangrijke functies op. Waar het bij
ons echt om gaat is gedreven en geëngageerde collega’s die zich elke dag keihard inzetten voor onze pils, van onze directeur tot aan onze collega’s aan de brouwketels en verpakkingslijnen in de brouwerij. Hoog tijd dus om dit rolpatroon in reclame te durven doorbreken. Het is uiteindelijk dankzij onze collectieve passie, zowel man als vrouw, dat Cristal steeds vooruit blijft gaan.”