Alken, Sint-Truiden

Treinstations van Haspengouw in nieuw kleedje met oog voor minder mobiele reizigers

In de treinstations van Sint-Truiden en Alken zijn de verhogings- en vernieuwingswerken volledig achter de rug. Beide stations zijn nu integraal toegankelijk, waardoor ook reizigers die minder mobiel zijn of geladen met zware bagage in alle comfort de trein kunnen nemen. In Alken lost dat meteen ook een fileprobleem op. 

“De beide perrons in Sint-Truiden en Alken werden de voorbije maanden verhoogd en vernieuwd”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Het station is nu integraal toegankelijk, waardoor ook reizigers die minder goed mobiel zijn of geladen met zware bagage of met een kinderwagen veilig en in alle comfort de trein kunnen nemen.” Met gemiddeld 1.500 opstappende reizigers en veertig treinen op een weekdag is het station van Sint-Truiden één van de belangrijkste vervoersknooppunten van Limburg. En Alken is in de zomer een trekpleister voor inwoners uit Haspengouw die naar de kust willen.

Grondige make-over

“We hebben de perrons met bijna een halve meter verhoogd”, vult Infrabel-man Frédéric Petit aan. “Van 28 centimeter tot de Europese referentiehoogte van 76 centimeter. Deze hoogte stemt overeen met die van de nieuwste treinen, waardoor reizigers eenvoudiger in en uit de trein kunnen stappen. Er zijn nieuwe schuilhuisjes, zitbanken en nieuwe LED-verlichting. De perrons zijn ook uitgerust met geleidelijnen, zodat ook slechtzienden er veilig de trein kunnen nemen.”

Tijdens de werken aan perron 2 werd het derde spoor in het station van Sint-Truiden afgebroken. Daardoor kon het perron breder en comfortabeler worden gemaakt. Perron 2 is via de bestaande onderdoorgang toegankelijk met een trap en via een helling. In Alken is er één perron zelfs verderop heraangelegd zodat de slagbomen niet langer gesloten dienen te blijven, wat meteen het fileprobleem in de Stationsstraat oplost.

Fietsen en auto’s

Samen met de vernieuwingswerken aan de perrons heeft de NMBS ook het stationsgebouw van Sint-Truiden opgefrist. De bestaande luifel over het perron werd vernieuwd en zowel de buitenkant van het gebouw als de wachtzaal kregen een likje verf. In de loop van volgend jaar komt er aan de achterkant van het station een nieuwe, overdekte fietsenstalling. Deze zal een honderdtal plaatsen tellen, wat er dubbel zoveel zijn dan in de huidige fietsenstalling achteraan het station. Aan de voorkant van het station is er al een overdekte fietsenstalling, met ruim 200 plaatsen. In Alken zal de fietsenstalling aan het station in een latere fase worden uitgebreid. Er komen 75 bijkomende plaatsen, goed voor 237 plaatsen in totaal. Voor de automobilisten zijn er in Alken 212 parkeerplaatsen voorzien. Voor Sint-Truiden is het exacte aantal niet gekend. Wellicht zullen die plaatsen betalend worden. Voor Alken is dat laatste nog niet duidelijk. We komen daar op terug.