Alken, Sint-Truiden

Vanaf woensdag 15 december trajectcontrole op ‘oude baan’ Sint-Truiden – Hasselt

Vanaf 15 december 2021 zullen de ANPR-camera’s op de N722 Hasselt-Sint-Truiden ook voor de vaststelling van snelheidsovertredingen gebruikt worden, en dat via het systeem van trajectcontrole. Tot nu waren de camera’s bedoeld ter ondersteuning van de criminaliteitsbestrijding. 

Vorig jaar plaatste het Agentschap Wegen en Verkeer twee ANPR-camera’s op de N722, waarvan één in Alken op de Steenweg richting Sint-Truiden en één in Sint-Truiden op de Hasseltsesteenweg richting Alken. ANPR-camera’s zijn camera’s die automatisch nummerplaten lezen. Op deze manier streeft de politie ernaar om de veiligheid op straat te verhogen en de pakkans van daders te vergroten. De camera’s bewijzen niet enkel hun nut in het kader van criminaliteitsbestrijding maar hebben ook een preventief effect.

Overdreven snelheid

“Vanaf 15 december 2021 zullen deze ANPR-camera’s niet meer enkel gebruikt worden in het kader van criminaliteitsbestrijding, maar ook voor het vaststellen van snelheidsovertredingen via het systeem van trajectcontrole”, vertelt Marc Penxten (N-VA), burgemeester van Alken en voorzitter van de Politieraad van de PZ Kanton Borgloon. “Flitspalen zijn zeer gekend in het straatbeeld. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Dat heeft geen zin meer, want door de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid die telt. Trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld”, aldus Penxten.

N722 nog steeds geliefd

De ‘oude baan’ van Sint-Truiden naar Hasselt is nog steeds populair onder de automobilisten, ondanks het snelle alternatief van de Expresweg N80. Er passeren dagelijks nog steeds ruim 3500 wagens. De trajectcontrole die woensdag 15 december wordt geactiveerd, werkt met nummerplaatherkenning (ANPR). Het is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Als een bestuurder met een te hoge gemiddelde snelheid tussen de meetpunten rijdt, wordt een overtreding gedetecteerd en worden deze gegevens doorgestuurd naar het Gewestelijk Verwerkingscentrum voor de opmaak van een proces-verbaal.

“Door op deze locaties permanent de snelheid te meten willen we als lokale overheid en als politie de verkeersveiligheid in het algemeen verhogen door de snelheid op deze wegen terug te dringen”, besluit Penxten.