Haspengouw Nieuws

Ligt de toeristische toekomst van Borg­loon naast stroop ook in wijn?

“Absoluut”, zegt de afstuderende PXL-studente Claudia Martens (22), die een analyse maakte van de mogelijkheden voor het wijn­toerisme in Borg­loon. “De regio heeft alles in huis om een succesvolle wijn­bestemming te worden.” In onze laatste aflevering van wijnbouw en wijntoerisme in Haspengouw zet Claudia de puntjes op de ‘i’.

Claudia Martens uit Wellen heeft zopas haar diploma Toerisme en Recreatiemanagement op zak. De studente maakte haar bachelorproef over de wijnbouw in Borgloon. In vorige artikels schetste de studente de boeiende historiek van wijnbouw in Zuid-limburg. En nu kijkt ze vooruit. “Mijn thesis wil helpen nadenken over hoe de stad Borgloon het lokale wijntoerisme beter op de kaart kan zetten”, vertelt ze enthousiast. “Door de eeuwen heen zien we immers dat wijnbouw in het Loonse DNA zit en dat het de laatste decennia uitbreidt.”

Borgloon telt op haar grondgebied negen wijndomeinen: De Groote Mot & De Clee (Borgloon en Kuttekoven), Hoenshof (Hoepertingen), Jerom Winery (Hoepertingen), Clos d’Opleeuw (Gors-Opleeuw), Optimbulles (Jesseren), Cuvelier (Jesseren en Kerniel), Het Heuvelswijnhuisje (Kerniel), Clos Les Ramiers (Gotem) en Sassenbroek (Broekom).

Vergelijkende studie

In haar studie vergeleek Martens Borgloon met vijf andere wijn­regio’s verspreid over Europa. “Wijnregio’s zijn in opmars en hebben elk hun eigen toeristisch plan. Zo organiseert elke wijn­locatie een jaarlijks wijnfestival of -weekend waarbij alle wijndomeinen samenwerken en ze hun deuren openstellen voor het grote publiek. Daardoor halen ze meer profijt uit hun inspanningen en zien ze hun bezoekersaantallen flink stijgen. Ook het uitspelen van culturele tradities zoals de traditionele dansen in de Tokaj-regio en het wijnfestival in Moldavië bewijzen dat het wijntoerisme openbloeit als het een totaalbeleving wordt voor de bezoeker. Wijn­toerisme is vaak een onderdeel van de cultuur.”

Martens ziet groeimogelijkheden voor Borgloon maar maakt eerst een kritische analyse. “De samenwerking tussen de stad en de wijndomeinen zelf en tussen de wijndomeinen onderling, is quasi onbestaande. De wijndomeinen organiseren individueel hun rondleidingen en degustaties. Het is niet mogelijk om via Toerisme Borgloon alle activiteiten in de verschillende wijndomeinen zelf te boeken. Iedereen staat dus nog te veel op zichzelf.” Ook het beperkte aanbod van gastronomische gelegenheden en openbaar vervoer zijn pijnpunten.

Potentieel

“Er is dus nog heel wat werk aan de winkel”, zegt Claudia Martens. “Maar Borgloon heeft zeker veel potentieel om de wijnregio nationaal en zelfs internationaal verder op de kaart te zetten. Ik heb mijn aanbevelingen overgemaakt aan de Dienst Toerisme van de stad Borgloon en zij waren er alleszins erg blij mee. Dus wanneer Borg­loon binnen enkele decennia in één adem genoemd wordt met de Bourgognestreek, dan heb ik mijn steentje daaraan kunnen bijdragen”, lacht Claudia trots.