Haspengouw Nieuws

Privatisering ‘vervoer op maat’ nekt openbare service De Lijn in Haspengouw

Vanaf 2022 verdwijnt de belbus zoals we die nu kennen. Wie dan op het platteland gebruik wil maken van het openbaar vervoer, zal moeten kiezen tussen taxi’s, busjes en allerlei deelsystemen. Vervoersmaatschappij De Lijn trekt haar handen af van die opvolger voor de belbussen.

Toegegeven. Het vervoer op maat staat al een tijdje in het nieuwe vervoersplan van De Lijn. Het werd de voorbije maanden met veel negatieve commentaar beladen vanuit de Haspengouwse gemeenteraden. Het uitgestrekte landelijke Haspengouw van Alken, Wellen, Kortessem, Borgloon en Heers deelt zoals bij elke besparingsronde zwaar in de klappen. Dat zal nu niet anders zijn want het deel van ‘vervoer op maat’ wordt geprivatiseerd. Steden zoals Sint-Truiden keurden het plan wel goed, zij het meerderheid (CD&V, N-VA en OpenVLD) tegen oppositie (sp.a en Groen).

Wie een belbus nodig heeft, kan vandaag terecht bij de belbuscentrale van zijn of haar provincie. Dat systeem op zich loopt in Haspengouw al jaren mank. Dat schreven we al op 3 september 2019.

Mobiliteitscentrale vervangt belbus

Vanaf volgend jaar wordt de organisatie omgegooid. Op het platteland zullen dan niet alleen belbussen rondrijden, maar een mix van publieke en private vervoersmiddelen. Denk aan taxi’s, buurtbusjes, shuttles en deelauto’s. Ook het vervoer van mensen met een fysieke beperking en van leerlingen in het buitengewoon onderwijs vallen onder dit nieuwe systeem.

Al deze ritten moeten straks bij de Mobiliteitscentrale worden geboekt, een soort overkoepelende taxicentrale voor heel Vlaanderen. Reizigers zullen via een app of per telefoon aan dit platform moeten doorgeven waar ze naartoe willen. Een dispatcher bekijkt dan welke aanbieder en welk vervoersmiddel het meest geschikt is en hoeveel dit kost. Dit kan bijvoorbeeld een shuttlebus of een deelauto zijn. Als er geen vervoer beschikbaar is, kan de dispatcher ook voorstellen om je verplaatsing uit te stellen.

De Lijn haakt af

Tot nu toe bewoog De Lijn hemel en aarde om de overheidsopdracht binnen te halen. De directie van De Lijn beloofde zelfs dat de werknemers van de belbuscentrale, ongeveer vijftig personen, met behoud van hun rechten zouden kunnen doorschuiven naar de nieuwe centrale.

Maar De Lijn haakt nu toch af. De overheidsopdracht die Vlaanderen heeft uitgeschreven, is te duur, te vaag en te complex. De beslissing van De Lijn heeft grote gevolgen. Het betekent dat de regie van het zogenaamde vervoer op maat de facto wordt geprivatiseerd. De vakbonden hebben intussen te horen gekregen dat zoveel mogelijk werknemers van de belbuscentrale binnen De Lijn aan de slag blijven.