Limburg, Sint-Truiden

Meer fietsverkeer in Limburg maar minder investeringen

De voorbije drie jaar besteedde de Vlaamse overheid in Limburg 47,5 miljoen euro om de fietspaden te verbeteren en uit te breiden. “Limburg is onderbedeeld”, concludeert Roosmarijn Beckers die de gegevens opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open VLD). Gedeputeerde Bert Lambrechts is dan weer tevreden met het toenemend aantal fietsverplaatsingen.

“Van die 47,5 miljoen voor Limburg gingen er 42 naar rechtstreekse investeringen vanuit Mobiliteit en Openbare Werken”, zegt Roosmarijn Beckers uit Sint-Truiden, die voor Vlaams Belang in het Vlaams Parlement zetelt. “In de periode 2018-2020 kreeg Limburg 11,87% van het totale Vlaamse fietsinfrastructuurbudget. Dat ligt lager ten opzichte van ons inwonersaandeel, wat op 13,26% ligt. Dat is een onderinvestering ”, aldus Beckers. “Met het budget werd in diezelfde periode ruim 65 kilometer aan nieuwe of vernieuwde fietstrajecten aangelegd. Toch zijn er nog veel Limburgse fietspaden in slechte staat. Vorig jaar kwamen er hierover nog 103 klachten binnen bij het meldpunt Wegen. Het blijft in onze provincie gevaarlijk om te fietsen. Zo werden in mijn thuisstad Sint-Truiden onlangs nog drie fietsers opgeschept door een vrachtwagen op de Tiensesteenweg. Fietsen op de Tongersesteenweg van en naar Rijkel blijft gevaarlijk, zeker voor kinderen in het woon-schoolverkeer.”  

Eigen stad

Naast de gewestwegen zijn er ook wegen waarvoor de stad Sint-Truiden zelf verantwoordelijk is. Roosmarijn Beckers woont vlakbij het Europaplein. “Als ik ’s morgens de deur uitga om mijn dochter met de fiets naar school te brengen, vertrek ik hier op de Naamsevest, een drukke straat zonder fietspad. De auto’s moeten achter mij blijven rijden, en je voelt soms de irritatie die daarmee gepaard gaat. Even verderop kom je dan op het Europaplein, een ingewikkeld kluwen waar het levensgevaarlijk kan zijn. Hetzelfde scenario in de buurt van de Stationsstraat richting Gazometer, vlakbij een school en muziekschool, en het hobbelige parcours op de Speelhoflaan,… Ik kan blijven opsommen.” Beckers besluit: “Een uitbreiding van de investeringen in fietsinfrastructuur in onze stad en in onze provincie is essentieel.”

Gemiddeld 4760 fietsverplaatsingen per dag in september

De coronamaatregelen versoepelen, thuiswerk is niet langer aanbevolen en dus nemen onze verplaatsingen toe. Files en volle parkings zijn weer terug van weggeweest, maar ook de fietsverplaatsingen zitten in de lift. September telt zo’n 4760 fietsverplaatsingen per dag tegenover 2818 fietsverplaatsingen per dag in de periode februari tot september, laat provincie Limburg weten.

Fietstellers aan fietssnelwegen

De fietsgegevens worden verzameld dankzij fietstelpalen langs de Limburgse fietssnelwegen. Dat zijn fietspaden bedoeld voor functionele verplaatsingen over een langere afstand, bijvoorbeeld naar school of het werk. Eind februari plaatste het provinciebestuur een fietsteller in Hasselt, Houthalen-Helchteren en Dilsen-Stokkem. In de zomer kwam daar nog een fietsteller bij aan de spoorbrug in Kuringen (Hasselt).

“De fietstelpalen tellen 24/7 elke fietser die passeert. Een display toont het dag- en jaartotaal aan de voorbijrijdende fietser, maar wij krijgen de gegevens ook digitaal binnen. Met de fietstellers willen we objectieve data verzamelen om ons fietsbeleid verder vorm te geven. Uit de gegevens blijkt dat de Limburger sinds september terug vaker op de fiets kruipt”, aldus gedeputeerde van Mobiliteit, Bert Lambrechts.

Gedeputeerde Bert Lambrechts is tevreden met het stijgend aantal fietsverplaatsingen

Tot een kwart meer fietsers

Sinds het begin van de tellingen werden al 617 233 fietsverplaatsingen geteld, met een daggemiddelde van 2818 fietsverplaatsingen. September kent een hoger daggemiddelde van 4760 fietsverplaatsingen.

“Vooral in Hasselt zien we een stijging van de fietsverplaatsingen in september. De fietsteller aan de Nijverheidskaai telt 19 % meer fietsers dan in augustus, die aan de spoorwegbrug 13 %”, legt Bert Lambrechts uit. “Dat zijn dan ook twee heel belangrijke functionele verbindingen en we maken nu meer woon-werkverplaatsingen. Terwijl de Nijverheidskaai de grootste stijging optekent, passeren wel meer fietsers langs de spoorwegbrug. Daar halen we het hoogste daggemiddelde van maar liefst 1630 fietsverplaatsingen per dag. Een zeer mooi aantal. Eind september hebben we daar ook de kaap van 100.000 fietsverplaatsingen overschreden, op slechts twee maanden tijd.”