Sint-Truiden

Stadsbestuur op zoek naar minder stadsverkeer met dynamische borden

Het stadsbestuur wil het zoekverkeer in de binnenstad verminderen. Zo wil men investeren in een systeem van parkeergeleiding waarbij dynamische borden de automobilisten leiden naar een parking.

Vanaf de invalswegen zal er gecommuniceerd worden over de verschillende parkings en zal de automobilist informatie zien over de beschikbaarheid. Het voorstel behelst een samenwerkingsovereenkomst voor de aankoop en de plaatsing door S-Lim. Opvallend: de burgemeester noemde op de gemeenteraad het bedrag niet. Volgens de oppositie gaat het om veel geld. Het gaat om 1.300.000 euro om precies te zijn. De partij Vooruit vindt dat toch heel veel geld. “Hebt u alles goed doorgelicht? Heeft het zin om dynamische borden te zetten als de parkings maar voor 30% benut worden”, vraagt fractieleider Gert Stas zich af.

19 dynamische borden

Veerle Heeren antwoordt: ““Onze historische binnenstad met lokale handelaars, horeca en diverse voorzieningen, het ziekenhuis, de zorginstellingen trekt een zeer divers publiek aan. Mensen verplaatsen zich vanuit de ruime omgeving naar Sint-Truiden. Een efficiënte geleiding van bezoekers naar een degelijke en beschikbare parkeerplaats veraangenaamt een bezoek aan onze stad en vermijdt zoekverkeer doorheen de binnenstad. Om dit efficiënt te organiseren willen we investeren in een systeem van parkeergeleiding waarbij 19 dynamische borden de automobilisten leiden naar een parking. Vanaf de invalswegen zullen ze geïnformeerd worden over de beschikbaarheid van vrije parkeerplaatsen op vijf grote parkings”, legt burgmeester Heeren uit. Op termijn willen we de visie doordrukken dat er effectief meer van die parkings gebruik wordt gemaakt. We willen het parkeren in die binnenstad ontmoedigen. We willen de hoofdstad van Haspengouw zijn. De mensen moeten echt hun weg vinden naar de ondergrondse parkings. En we willen dat zo goedkoop mogelijk houden. Zo voorkomen we het uitdeinen naar de fruitwijken. Het wordt een evenwicht tussen straatparkeren en ondergronds parkeren. We willen op termijn minder auto’s in de stad.”

Hilde Visser en Maurice Hollebeke – beiden van Vooruit – stemden tegen het voorstel. De andere raadsleden stemmen voor zodat het voorstel werd goedgekeurd.