Sint-Truiden

Truienaren liggen niet wakker van (media-)heisa over reclameborden

Unizo, de unie van zelfstandige ondernemingen, is niet opgezet met de reclamecampagne die dezer dagen te zien is in de stad. De nieuwe digitale reclameborden in Sint-Truiden laten reclame zien van bol.com. Dat roept weerstand op bij Unizo, maar anderzijds is men tevreden over de steun van de stad die de lokale economie de voorbije maanden gekregen heeft. Voor de Truienaren maakt het allemaal niet veel uit: “Wij beslissen zelf wel waar we wat wel en niet kopen”, klinkt het daar.

De voorbije dagen kregen de reclameborden aandacht in de media. Volgens de ene is Unizo boos, volgens de andere voelt Unizo zich eerder ongelukkig, volgens een derde allebei. “Veel gedoe voor niets”, reageren Truienaren aan VRW-Nieuws. “Je gaat de internetverkoop toch niet stimuleren of tegenhouden met dergelijke campagnes. Wij beslissen zelf wel waar we wat precies kopen.”

Unizo-voorman Berebrouckx gelooft anderzijds dat het leven in de winkelstraten weer terug kan komen. Daarom vindt hij de reclame voor een buitenlands bedrijf zoals bol.com eerder ongepast.

Waarnemend burgemeester Jelle Engelbosch (N-VA) vindt lokaal shoppen zeker aan te bevelen. De burgemeester reageerde bij de website Trudocs: “Ik ben tegen censuur. Elke consument is vrij, al hoop ik natuurlijk dat iedereen onze lokale ondernemers zoveel mogelijk steunt. Maar specifiek: dit is geen stadscommunicatie, het is een langlopend extern contract dat trouwens afloopt in september.” Opvallend: in HBVL zegt dezelfde burgemeester dat het contract pas afloopt in 2022. Toch wil hij herbekijken of er eerder al een aanpassing kan gebeuren.

De rondvraag van radio VRW leverde toch wel wat op: “Borden of niet, ik koop zoveel ik kan lokaal”, lijkt een overheersende stem te hebben in het debat. En daarnaast ook: “Ik zie wel naar de prijs, en soms betekent dat toch ook digitaal kopen verder weg van mijn stad.”