Sint-Truiden

VOORUIT reageert op aankoop stad Sint-Truiden van parking voor 5,49 miljoen euro: “Geen plan…onbegrijpelijk!”

Op de raad van bestuur van Truparc, het pas opgerichte parkeerbedrijf van de stad Sint-Truiden, hebben de meerderheidspartijen CD&V, N-VA en Open Vld beslist om de ondergrondse parking Clockhempoort over te kopen van Indigo Belgium voor een bedrag van 5.490.000 euro. Oppositiepartij VOORUIT kreeg geen inzage in belangrijke gegevens en reageert via VRW Nieuws: “De stad koopt een lege doos en de Truienaar ziet de schuldenberg van de stad alweer stijgen”, stelt fractieleider Gert Stas.

“Parking Centrum”, ook wel Clockhempoort genoemd, aan de Sluisberg nummer 5, telt 244 parkeerplaatsen verdeeld over twee niveaus. De exploitatie zal nog tot 31 mei 2023 in handen zijn van Indigo, daarna kan Trupark de parking zelf uitbaten. “Deze aankoop is een eerste stap in de uitvoering van ons parkeerbeleid waar we in 2017 de basis voor hebben gelegd”, zegt burgemeester Veerle Heeren (CD&V). Op korte termijn wil Truparc ook de Gazometer-parking, de parking aan het sportpark Bloesembad en het bovengronds parkeren zelf gaan organiseren en exploiteren. De stad wil het bovengronds en ondergronds parkeren in handen krijgen, want enkel zo kunnen de tarieven op elkaar afgestemd worden.

Onderbezet

Op zich is oppositiebeweging VOORUIT het idee wel genegen om het parkeer beleid van de stad te ontwikkelen. Gert Stas legt uit: “Het is niet onlogisch dat de stad op zoek gaat naar opportuniteiten om meer parkings in eigen beheer te krijgen. Maar parking Clockhempoort is geen functioneel parkeergebouw. De stad betaalt nu 5,49 miljoen euro voor de parking, maar ze is al vanaf de opening onderbezet.” Zijn collega, Eddy El Herbouti is lid van de Raad van Bestuur (RVB) van Truparc. Hij vult aan: “Ik betreur ten zeerste dat wij geen inzage kregen in belangrijke elementen van het dossier zoals de bezettingsgraad en de boekhouding van de parking. Vreemd, toch?! Ook de vorige aankoopprijs werd niet meegedeeld en de financiële dienst gaf geen officieel advies over de impact van deze aanslag op de stadsfinanciën.”

Te smal

Parking Clockhempoort telt 244 parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen zijn gemiddeld 2,35 m breed. Bij de bouw in 2006 was dit al erg krap, maar door de evoluties in het wagenpark  is dit zelfs voor gewone auto’s te smal geworden. De eigen Truidense bouwreglementen eisen ondertussen minimum 2,50 m voor een ondergrondse parkeerplaats. In plaats van 244 plaatsen aan 2,50 m zouden er met de huidige standaarden en in ideale omstandigheden 15 plaatsen minder zijn. Erwin Vaes zetelt eveneens voor VOORUIT in de RVB: “We betalen echter voor 244 plaatsen, aan 22.500 euro per plaats. Als we de parking aantrekkelijker willen maken, zullen we het verlies erbij pakken en toch naar de 2,5 m moeten schakelen, zou je denken. Maar dat gaat niet. Door de plaatsing van de pijlers is het onmogelijk om de parkeerplaatsen te verbreden en klaar te maken voor de 21e eeuw. Wij nemen hier de slechte investering van een multinational over met
gemeenschapsgeld”, besluit Vaes. Schepen van Financiën Jo François (N-VA) is het daar niet mee eens. Die 5,4 miljoen is minder dan de geschatte prijs en zeker marktcomform”, verdedigt hij de beslissing.

Alternatief? Europaplein

Clockhempoort ligt op 150 meter van de grote markt die eveneens is ingericht als parking. Aan de andere kant wordt ook aan het nieuwe sportpark eveneens een ruime parking voorzien. De N-VA-schepen – die ook directielid is van Truparc – ziet enkel voordelen. François: “De ligging van deze parking kort bij de Grote Markt en de correcte prijs geven ons de middelen om onze visie concreet te maken.”

Gert Stas ziet dat enigszins anders en heeft een alternatief klaar: “Deze parking ligt aan de Spaanse brug en Naamse Vest, dé straten met de files in Sint-Truiden. Voor 5,5 miljoen euro kan de stad beter een nieuwe ondergrondse parking bouwen op het Europaplein, pal aan het winkelcentrum en de invalswegen.”

Geen plan      

Het verbaast de VOORUIT-raadsleden dat het stadsbestuur een schatting aanvaardt die zich enkel baseert op de architectenplannen en een visuele inspectie. Ook Marleen Thijs, lid van de RVB Truparc, begrijpt deze beslissing totaal niet: “Wanneer een bedrijf wordt overgenomen, moet men vooreerst de rendabiliteit bekijken: hoeveel winst/verlies wordt er per jaar gemaakt?  Wat is de bezettingsgraad, de kosten, de inkomsten, de omzet, de boekhouding, de aankoopprijs van gelijkaardige parkings? Niets van dit alles werd onderzocht. Zelfs een goedgelovig bestuur verwacht vervolgens dan toch een financieel- en businessplan waarin men vermeldt hoe en op hoeveel jaar men deze investering wil afschrijven en hoe men tot een bepaald rendement wil komen. Er is niets van dit alles.”

Opvallend daarbij is dat zelfs de financieel directeur, die toch mee de aankoop heeft beklonken, deze aankoop niet officieel wenste goed te keuren. “Hij gaf gewoonweg geen officieel advies. Dat deze enorme hap uit de begroting voorzien zou zijn in het meerjarenplan ontslaat de dienst niet van controle, zeker als het om een bedrag van 5,5 miljoen euro gaat. Men moet kunnen bewijzen dat gemeenschapsgeld goed besteed wordt. Dat bewijs is er nu niet. Hallucinant”, sneert Stas.    

Vrijen op -3

Er kan toch nog even een grapje af bij de oppositieleider. “U herinnert zich misschien nog de berichten over het vrijend koppeltje dat telkens door de camera’s betrapt werd op -3? Die gingen daar vast niet naartoe omdat de parking zo populair was bij de shoppende Truienaar…” (glimlacht). “Maar in alle ernst: Stop de verkoop en beslis op basis van gedegen onderzoek of dit project het geld van de Truienaar waard is. 5,5 miljoen euro alvast niet! Als er iets moet geparkeerd worden, dan zijn het deze drieste aankoopplannen”, besluit Gert Stas. “VOORUIT Sint-Truiden stelt zich grote vragen bij deze aankoop en vreest dat de schuldenberg opnieuw naar de Truienaar zal doorgesluisd worden.”