Sint-Truiden

Zoveelste herstructureringsronde bij Punch Powertrain

Punch Powertrain moet opnieuw snijden in zijn personeel. 245 van de 800 jobs staan op de helling. De arbeiders en bedienden zijn vandaag niet aan het werk gegaan. De fabrikant van versnellingsbakken kondigt aan dat de jobs van 193 arbeiders en 52 bedienden bedreigd zijn.

Het nieuws wordt door de metaalvakbond ACV-CSC Metea aan het persagentschap Belga bevestigd. Het zou gaan om 193 arbeiders en 52 bedienden. Het bedrijf heeft de voorbije jaren al drie herstructureringen meegemaakt. Wie deze keer moet vertrekken is nog niet duidelijk. Bij PPT worden nieuwe producten ontwikkeld voor onder meer Peugeot en Citroën. Veel werknemers moesten de voorbije weken al stempelen.

Bij de producent van automatische versnellingsbakken werden vorig jaar ook al 138 mensen ontslagen, van wie 115 arbeiders en 23 bedienden. Aanvankelijk was zelfs sprake van 308 ontslagen, bijna een derde van het personeel, maar dat aantal kon toen na sociaal overleg worden beperkt tot 138.

Instorting autoverkoop

De herstructurering drong zich toen op nadat de verkoop van die cvt-versnellingsbakken gekelderd was door de instorting van de autoverkoop in China. De Mexicaan Jorge Solis werd aangetrokken als CEO om de operatie in goede banen te leiden.

In december 2020 zei Solis nog in de krant De Tijd dat ‘Punch Powertrain zich opmaakte voor een ongeziene groei’. Door in te zetten op hybride en elektrische wagens moest het bedrijf toekomstproof worden. Daarom investeerde Punch Powertrain de voorbije jaren massaal in nieuwe technologie om verder te gaan dan de traditionele cvt-systemen.

Omvormen

De fabriek in Sint-Truiden zou zich omvormen naar een fabriek voor dct-transmissies (dubbelekoppelingversnellingsbak), een nieuwe technologie voor het bedrijf, klonk het toen. De productie voor de eerste klant – een niet nader genoemde wereldwijde autoproducent – zou midden 2021 van start gaan. Voor die aanpassingen had Solis 10 miljoen euro aan investeringen voorzien.