Media & Cultuur

Revolutie in de audiowereld: Spotify wil grootste platform creëeren

Spotify is onbetwistbaar het grootste muziekplatform ter wereld. Het Zweedse bedrijf wil nu hetzelfde realiseren voor audio-opnames.

Met 381 miljoen gebruikers wereldwijd steekt Spotify met kop en schouders boven alle anderen uit. De muzikale macht werd het voorbije decennium verschoven van eigenzinnige platenmaatschappijen naar de muziekfans zelf. Enkele jaren geleden besloot CEO Daniel Ek om van Spotify het grootste audioplatform te maken. Het bedrijf investeerde de afgelopen twee jaar bijna 1 miljard in podcasts. Het nam ­mediabedrijven als Gimlet en The Ringer over en sloot exclusiviteitscontracten met beroemdheden als Michelle Obama, Meghan Markle en prins Harry en Joe Rogan.

Audience Network

Spotify lanceerde in februari zijn Audience Network. Dat moet het adverteerders gemakkelijker maken om reclameboodschappen gericht tot bij de luisteraar te krijgen in plaats van podcast per podcast te werken. De eerste stappen in de wereld van audioboeken passen in die verbredingsstrategie. Eerder dit jaar sloot Spotify een deal met Storytel, waardoor meer dan 500.000 audioboeken via de muziekstreamer te beluisteren zijn. Vorige maand nam het Zweedse techbedrijf het Amerikaanse Findaway over.